Knaagdieren en Konijnen

U kunt bij ons uw konijnen elke dag van de week op afspraak laten vaccineren (tegen RHD 1 en Myxomatose). Voor de vaccinatie tegen RHD 2 kunt u terecht op onze speciale vaccinatie dagen.

Zaterdag 22 April 2017 kunt u terecht op onze konijnen vaccinatie dag ( zie onze agenda )

Vaccinatie Konijnen:

Vaak horen wij van konijnen eigenaren, dat zij de konijnen niet vaccineren, omdat zij het konijn in de achtertuin houden. Veel eigenaren denken, dat hun konijn hier veilig is voor myxomatose en VHS. Niets is echter minder waar.

Myxomatose:

Myxomatose is een aandoening, die bij de wilde konijnen vaker in het voor en in het najaar voorkomt. Het wordt niet alleen via direct contact over gebracht, maar ook door insecten, zoals muggen. Uw konijn hoeft dus de tuin niet uit, om toch via een mug besmet te worden met myxomatose. Bij deze aandoening ontwikkelen de konijnen zwellingen van onder anderen de oogleden, anus en huid. Vaak krijgen de dieren ook na verloop van tijd een pussige uitvloei uit de ogen en neus, dit kan doorzetten tot een longontsteking. Deze longontsteking is vaak dodelijk. Indien een konijnen myxomatose oploopt is er een reële kans, dat het dier overlijd. Er is een mogelijkheid, dat het konijn de ziekte overleefd, maar dit is een erg langdurig proces, waarbij u als eigenaar langdurig uw konijn intesieve zorg moet geven. Het herstel kan meer dan een maand in beslag nemen. Helaas overlijden de meeste konijnen, die de infectie oplopen. Vaccinatie is dus erg belangrijk. De beste periode om te vaccineren is het vroege voor en najaar. Om besmetting te voorkomen is het ook mogelijk een klamboe over het hok te hangen, zodat de insecten deze aandoening niet over kunnen brengen. Het ophangen van een klamboe is natuurlijk niet bij iedere loopren mogelijk.

VHS/RHD:

VHS, of RHD is een virale aandoening, welke wordt overgebracht door direct contact en door contact met besmette materialen. Deze besmette materialen bestaan vaak uit gras, of kruiden. Veel eigenaren plukken soms wat vers gras of kruiden om het konijn te verwennen. Indien uw dier niet gevaccineerd is kan het dier dus VHS oplopen door besmet gras. Vaak merkt de eigenaar niets van de ziekte. Het dier ligt vaak ineens dood in de ren. Soms ziet men nog wat bloed aan de neus. De aandoening verloopt vaak zo snel, dat de symptomen nog niet echt tot uiting zijn gekomen. Indien het dier wel symptomen krijgt is het eerst wat stiller en wil niet eten, al snel krijgt het dier hoge koorts, benauwdheid, of bloederige diarree en bloedingen in de organen. Ook bij deze aandoening is het van belang te vaccineren. De vaccinatie voor RHD 1 moet minimaal 1 maal per jaar plaats vinden, bij voorkeur in het voorjaar. Deze vaccinatie kan tegelijk worden gegeven met de myxomatose vaccinatie.
U kunt ook vaccineren tege RHD 2. Hiervoor is een extra vaccinatie nodig. De vaccinatie is een half jaar geldig en kan gecombineerd worden met de jaarlijkse vaccinatie tegen RHD 1 en myxomatose

Voeding:

Zowel konijnen als knaagdieren hebben een erg gevoelig maag- darmkanaal. Het bacteriële evenwicht in de darmen van deze dieren moet goed zijn om de voeding goed te kunnen verteren. Dit evenwicht kan gemakkelijk worden verstoord. Indien het dier lichamelijk of geestelijk niet goed in zijn of haar vel zit, kan dit al leiden tot obstipatie of diarree. Het is dan ook belangrijk dat er bij problemen gelijk wordt ingegrepen. Verder is het belangrijk dat er bij aanhoudende klachten meerdere testen worden uitgevoerd.

Veel eigenaren geven te weinig hooi en te veel groente. Hooi is erg belangrijk, omdat de darmen er beter door werken. Dit komt door de grote hoeveelheid vezels in het hooi. Daarnaast is hooi belangrijk voor een goede slijtage van de tanden. De tanden bij konijnen en knaagdieren groeien een levenlang door en moeten door middel van knagen slijten om vergroeiing te voorkomen. Zorg dus altijd voor overvloedig en vers hooi.

Een geperste korrel is beter dan een mengvoeder, omdat de meeste dieren de 'lekkere' stukjes uit het mengvoer opeten en daardoor vaak pas op langere termijn tekorten of darmproblemen krijgen. Af en toe kunt u bijvoorbeeld een klein beetje groente erbij geven, puur als extraatje.

Twijfelt u over de voeding van uw dier, vraag dan gerust om advies. Wij vertellen u er graag meer over.

Designed by DHost BV